Utilizarea fructelor de Merișor în infecțiile urinare. Adevăr sau mit?

Utilizarea fructelor de Merișor în infecțiile urinare. Adevăr sau mit?

Cranberries close-up

Merișorul (Vaccinium macrocarpon) este un arbust veșnic verde, cultivat în America de Nord și Europa. Fructele și sucul, sunt bogate în vitamina C. Extractele din merișor sunt comercializate sub formă de suplimente alimentare, pentru a preveni infecțiile urinare. De asemenea, este utilizat pentru infecțiile bucale și gastro-intestinale, bolile cardiovasculare și în combaterea cancerului.

 Extractul de merișor are proprietăti antibacteriene, antimicrobiene, antifungice, antiinflamatoare, antioxidante și antiaderente.

 STUDII CLINICE:

 Studiile clinice au demonstrat că extractele de merișor pot ajuta la prevenirea infecțiilor urinare la adulți, copii și pacienți cu cancer de prostată supuși radioterapiei. În timp ce un studiu dublu-orb efectuat asupra persoanelor în vârstă, cu risc ridicat de infecții urinare, indică un beneficiu în administrarea extractului de merișor, un alt studiu similar a dat rezultate negative. Studiile privind sucul de merișor pentru prevenirea infecțiilor urinare recurente au avut, de asemenea, rezultate contradictorii. Într-un studiu efectuat pe femei tinere nu s-au constatat beneficii, iar într-un alt studiu a fost observată o reducere semnificativă a recidivei infecțiilor urinare la femeile cu vârstă peste 50 de ani. Merișorul nu a fost la fel de eficace ca trimetoprim-sulfametoxazol în prevenirea infecțiilor urinare la femeile aflate la premenopauză, dar pacienții au avut mai puține șanse de a dezvolta rezistență bacteriană la antibiotic. Într-un studiu efectuat pe voluntari din diferite regiuni, a fost descoperit că activitatea anti-aderentă a pulberii de merișor este dependentă de doză. În general, s-a constatat că sucul de merișor este mai eficace decât capsulele sau comprimatele dar nu există dovezi suficiente pentru a recomanda sucul de merișor pentru prevenirea infecțiilor urinare.

Sucul de merișor a inhibat adeziunea H. pylori la mucoasa gastrică umană, iar consumul regulat de suc de merișor poate suprima infecția cu H. pylori, un factor major în ulcerul gastric și cancerul gastric. Atunci când se utilizează ca tratament, sucul de merișor ajută la eradicarea H. pylori la femei. S-a demonstrat, de asemenea, că  impiedică formarea plăcii bacteriene și dezvoltarea bolilor gingivale datorită proprietătilor sale antibacteriene și antiaderente.

Studiile in vitro privind extractele de merișor și proantocianidinele demonstrează efectele antiproliferative împotriva cancerului la nivelul prostatei, ficatului, plămanilor, sânilor, colonului, esofagului. In vivo, consumul de suc de merișor nu a scăzut statutul oxidativ la om, sugerând lipsa efectului protector împotriva cancerului sau a bolilor de inimă, însă acesta pare să imbunătătească factorii de risc pentru bolile cardiovasculare într-un studiu randomizat dublu-orb efectuat pe bărbatii diabetici.

 UTILIZĂRILE MERIȘORULUI:

 -Infecții ale tractului urinar

 -Prevenirea și tratamentul cancerului

 -Ulcer

 -Ateroscleroză

 -Infecții gingivale.

 MECANISM DE ACȚIUNE:

 In vitro, proantocianidinele din merișor (C-PAC) inhibă aderarea E. coli de celulele uroepiteliale. Legăturile de tip A din aceste C-PAC-uri pot spori activitătea antiaderentă bacteriană pentru a preveni infecțiile tractului urinar. În mod similar, activitatea împotriva formării biofilmului de C. albicans de către C-PAC se datorează proprietătilor de antiaderentă și / sau formarea chelatilor de fier. Efectele preventive ale sucului de merișor sunt superioare efectelor obținute prin extracte divizate în comprimate sau capsule. 

 Merișorul previne ulcerele gastrice induse de H. pylori prin inhibarea aderenței bacteriene la nivelul  stomacului. De asemenea, la nivel bucal, scade aderența tulpinilor streptococilor la hidroxiapatita acoperită cu salivă și hidroxiapatita acoperită cu glucan și formarea de biofilm afectat, ceea ce indică faptul că aceasta poate încetini dezvoltarea plăcii dentare. 

Efectele antiaterogene a sucului de merișor se produc prin scăderea glucozei serice și a apoB și a creșterii serice a apoA-1 și a paraoxonazei, asociate cu stabilizarea HDL colesterol.

In vitro, efectele anticanceroase a extractelor de merișor și C-PAC (proantocianidinele din merișor) au fost atribuite unui număr de mecanisme. Extractul de merișor a inhibat creșterea celulelor canceroase de la nivelul prostatei prin scăderea ciclinelor. În cazul cancerului gastric, este parțial datorată scăderii expresiei antigenului celular proliferativ și a inducției apoptotice. C-PAC au indus moartea celulară în adenocarcinomului esofagian prin modificări ale microARN în celulele canceroase. 

 CONTRAINDICAȚII:

Produsele din merișor pot crește excreția oxalatilor în urină și pot favoriza formarea litiazei urinare (pietre la rinichi). Prin urmare, utilizarea sa trebuie limitată la pacienții cu antecedente de nefrolitiază.

 REACȚII ADVERSE:

 Ingestia de cantități mari de suc de merișor (3 căni zilnic) a fost asociată cu iritarea tractului gastro-intestinal, cu simptome precum greață, vărsături și diaree.

 INTERACȚIUNI SUPLIMENT- MEDICAMENT:

 Warfarina: Sucul de merișor poate potența efectul anticoagulant al warafinei. Deși consumul de suc de merișor în cantităti mari (1-2 L zilnic sau suplimente pentru>3-4 săptămani) poate altera efectele warfarinei, se poate miscora aportul în produse ce conțin merișor, pentru a nu interacționa cu warafina. Se recomandă precauție!

Ciclosporina: Un studiu controlat, randomizat, a demonstrat că 240 ml de suc de merișor nu au avut niciun efect clinic semnificativ asupra efectului unei doze de 200 mg de ciclosporină.

Substraturi UGT (uridin 5′-difosfo-glucuronosiltransferază): Merișorul modulează enzimele UGT in vitro și poate crește riscul de efecte secundare ale medicamentelor metabolizate de aceștia.

Substraturi ale citocromului P450: Merișorul inhibă activitătile enterice CYP3A și poate interfera cu absorbția medicamentelor. Merișorul inhibă CYP2C9 in vitro, dar această activitate nu a fost observată la om.

MODIFICĂRI ALE ANALIZELOR DE LABORATOR:

 pH-ul urinar scade după consumarea sucului de merișoare.


 Farm. Sara Saijari

 Bibliografie:

 Memorial Sloan Kettering Cancer Center- For Adult Patients/Cancer Care/About Diagnosis & Treatment/Managing Symptoms & Side Effects/Integrative Medicine/About Herbs, Botanicals & Other Products/Search About Herbs/Cranberry/For Healthcare Professionals.

Tu ce mănânci la job? Sugestii pentru un prânz sănătos.

Tu ce mănânci la job? Sugestii pentru un prânz sănătos.

lunch box

 De multe ori preferăm să mâncăm un covrig sau ceva dulce la masa de prânz, din comoditate. Este mult mai ușor să ne cumpărăm ceva de la magazinul din apropiere. Însă, ani după ani ne dăm seama că avem carențe vitaminoase, că suntem anemici, că nu avem energie și de asemenea că ne îngrășăm și nu ne dăm seama de ce. Raspunul pentru toate aceste probleme de sănătate este lipsa unei alimentații sănătoase, echilibrate. Din fericire, putem prepara un lunch box sănătos fără să necesite prea mult timp. Iată câteva sugestii alimentare pentru un lunch box sățios și sănătos:

  • Fructe proaspete

  • Legume proaspete

  • O sursă de proteine 

  • Lactate 

  • Carbohidrați 

  • Apă.

  Cum facem alegeri sănătoase?

  • Fructe: Cea mai buna alegere sunt fructele proaspete sau uscate. Exemplele pot include: felii de măr, fructe de pădure, citrice, banane, caise deshidratate, curmale deshidratate, smochine deshidratate, merișoare deshidratate.

   Pentru o gustare sănătoasă puteți aduce la job, fructe de sezon.

  • Legume: Puteți include roșii cherry, bastonase din morcov, ardei și castraveți, porumb, salată verde, rucola, baby spanac.

 Legumele bogate în fibre, cum sunt morcovul și varza, vă vor reda rapid senzația de sațietate. În plus, veți conuma mai multe calorii mestecându-le.

  • Lactate: Includeți o băutură cum este iaurtul de băut, sana sau iaurturi simple sau cu fructe, cereale, sau semințe.

  • Carbohidrați: Esista o varietate de produse cum sunt: Pâine aintegrală/ de secară, rondelele de orez, chiflele, orezul, pastele, bulgur, crackers, brioșele sărate, pitele,lipiile.

  • Selectati o varietate de umpluturi/ dips-uri: Umpluturile pot include unt de arahide, branză & cremele de branză (incercați diferite tipuri), ton, ouă, carne, fasole, morcovi și salată rasă, salată de vinete, hummus, tzatziki.

  Carnea, cum este carnea de pui sau friptura tăiată de vită, sunt binevenite, dacă v-au rămas  rămășițe de la cină. Sau ca sursă de proteine puteți consuma lactate sau surse de proteine vegetale.

  • Batoanele cu muesli pentru micul dejun: Acestea pot avea un conținut ridicat de zaharuri așa că citiți cu atenție eticheta.

 Siguranța alimentară:

În majoritatea cazurilor, alimentele sunt depozitate în cutii de prânz timp de câteva ore. Sugestiile privind siguranța alimentară includ:

  • Alegeți o cutie de prânz izolată, care păstrează alimentele reci sau puneți cutia de prânz la frigider dacă aveți posibilitatea.

  • Respectați normele igienice de preparare a alimentelor. Acest lucru este deosebit de important atunci când alimentele vor fi depozitate în cutia de prânz timp de mai multe ore înainte de a lua masa.

  • Pregătiti prânzul cu o noapte înainte și păstrati-l în frigider sau congelator.

  • Alimentele perisabile, cum sunt produsele lactate, ouăle și carnea tăiată, trebuie păstrate la rece și consumate în cel mai scurt timp posibil.


Farm. Sara Saijari